איגוד מקרקעין

18 11 2013

על פעולות בתוך איגוד מקרקעין

על פי החוק במדינת ישראל, איגוד מקרקעין מחויב בתשלום מסים לא רק עבור עסקאות שונות כאלה ואחרות שהוא עורך, אלא עבור כל מה שמוגדר בתור "פעולה באיגוד". האמת היא כי המונח של פעולה, נדון מפעם לפעם בבתי המשפט, ויש עליו פרשנויות שונות. אולם, יהיה הוגן לומר כי בסך הכל, פעולה בתוך איגוד מקרקעין, מוגדרת כשינוי בבעלות על הכנסים המרכזיים של האיגוד – אלו הם כמובן נכסי המקרקעין. חשוב מאד לציין כי שינוי בזכויות לא חייב לגרור אחריו פעולה עסקית מסוימת כל שהיא. כלומר – אין חובה כי האיגוד ישלם או יקבל תשלום עבור הזכויות, אבל על עצם הפעולה – מסתבר כי הוא חייב בתשלום מסים על פי החוק בישראל. אז מה הן החובות שלו?

 tax

התשלומים אשר בהם האיגוד נושא

עבור כל פעולת שינוי בבעלות, צריך קודם כל איגוד מקרקעין לשלם מס רכישה בשווי 5% משווי המכירה, ועליו לשלם מס מכירה בשווי 2.5% משווי המכירה. בכל מה שנוגע לתשלום עבור היטל השבחה ומס הכנסה – אין נהלים מיוחדים לצורך הענין, החובות הן כרגיל ואין משמעות לעובדה כי מדובר ספציפית על פעולה בתוך איגוד מקרקעין.

אולם העניין המרכזי קיים בכל מה שנוגע לתשלום מע"מ. כאמור, המע"מ מחייב כל ביצוע של עסקה כנקבע בחוק. יחד עם זאת, לא כל פעולה בתוך איגוד מקרקעין מוגדרת בהכרח עסקה. על כן – היא איננה חייבת בתשלום מע"מ, וזה בעצם אחד מן היתרונות היחידים שעוד נותרו לפעילות בתוך איגוד מקרקעין.

הניסיונות של רשויות המע"מ

כמובן שרשויות המע"מ, מנסות מפעם לפעם לעתור לבתי המשפט, בבקשה כי יבחנו את הפעילות של איגודי המקרקעין השונים, ויפרשו אותן בתור עסקאות. יחד עם זאת, מסתבר כי עדיין קיימת מחלוקת עזה בתחום מורכב זה. יש שופטים שפסקו לכיוונים שונים למדי, כך שיהיה הוגן לומר – כי בתחום המע"מ הכל פתוח. במידה ואתם חברים במסגרת של איגוד מקרקעין ויש פניה מרשויות המע"מ – מומלץ מן הסתם להתייעץ עם עו"ד מומחה בתחום.


פעולות

Information

כתיבת תגובה